Concept dd. 31-03-2024

Jaarvergadering KBO Erp-Keldonk-Boerdonk 20 maart 2024

Aanwezig: bestuur en ruim 160 leden in ter Aa.

1. Opening

Ine van Vugt opent als voorzitter de jaarvergadering.

1. Verslag jaarvergadering 12 april 2023

Het verslag van de jaarvergadering 2023 is te zien op de website www.kbo-erp-keldonk-boerdonk.nl/onzevereniging/2023jaarverslag en kan op verzoek worden toegezonden. Ine laat op het scherm zien hoe je op de website naar het verslag gaat. Er zijn geen opmerkingen op het verslag en dit wordt ongewijzigd vastgesteld met dank aan de notuliste.

1. Sociaal jaarverslag secretaris 2023

De voorzitter geeft het woord aan de secretaris José van de Wijdeven voor een toelichting op het sociaal verslag. De secretaris memoreert dat 2023 een jaar is geweest vol met activiteiten waaraan

veel leden hebben deelgenomen. Het 60-jarig jubileum in mei was daarvan het hoogtepunt. Een dieptepunt in 2023 was het overlijden van onze geestelijk adviseur Pastor Rombauts in oktober.

De wekelijkse en maandelijkse activiteiten worden elke maand in de Nieuwsbrief opgenomen. Ook wordt vaak een verslag gepubliceerd over de evenementen die plaats hebben gevonden.
In september hebben we als bestuur stilgestaan bij het functioneren van onze vereniging en hebben we nieuwe plannen gemaakt.

Op 31-12-2023 hadden we 717 leden, waarvan 53 nieuwe leden. In 2023 zijn 29 leden overleden.

We zijn als vereniging actief bezig met ontmoeten, bewegen, ontspanning, zingeving en belangenbehartiging. Al met al een levendige vereniging van en voor 50-plussers.

De secretaris wordt bedankt voor het verslag en de toelichting.

1. Financieel verslag 2023

Het financieel verslag ligt op de tafels en is te zien op het scherm. De voorzitter geeft het woord aan onze penningmeester, Jan van Stiphout.

Jan geeft een korte toelichting op de kosten en de opbrengsten en merkt op dat in 2023 de kosten zijn opgelopen vanwege verschillende prijsverhogingen. Er is een negatief resultaat van ruim
€ 3.500,– geboekt. KBO-Brabant heeft de afdracht per lid met een euro per jaar verhoogd wat doorwerkt in de begroting 2024.
Dit heeft tot gevolg dat voor 2024 een negatief resultaat van ruim € 3.000,– is begroot.

Er zijn geen vragen of opmerkingen vanuit de vergadering.

1. Verslag kascontrolecommissie

De commissie kascontrole bestaat uit Maria van Bree-van Brussel en Joke Kanters. Maria neemt het woord en vertelt dat ze samen met Jan van Stiphout en de opvolgende penningmeester Frans Scheepers, de cijfers hebben gecontroleerd. Ze bedankt Jan en Frans voor hun duidelijke toelichting. Ze wenst Frans veel succes en plezier met zijn taak als penningmeester. Zij geeft verder aan dat de commissie geen onregelmatigheden heeft geconstateerd en dat alles er naar behoren uitziet. Voorgesteld wordt om décharge te verlenen. Bij acclamatie is aan het bestuur décharge verleend.

Maria van Bree is volgens rooster aftredend. Joke Kanters is in 2024 nog beschikbaar. Tiny van de Heuvel meldt zich als nieuw lid van de kascommissie. De voorzitter bedankt de commissie voor hun inzet en speciaal Maria evenals de penningmeester.

1. Aanvullende agendapunten en mededelingen door de voorzitter

Ine vertelt dat met ingang van 1 april dit jaar de koffie en thee prijzen in Ter Aa worden verhoogd naar € 1,75;
– Alle prijzen zijn landelijk gestegen. Uit het financieel verslag blijkt dat we in 2023 een negatief resultaat hebben geboekt, KBO-Brabant heeft de afdracht per lid per jaar in 2024 met een euro verhoogd tot € 14,– en gaat volgend jaar weer verhogen terwijl we nu een contributie van € 20,-hanteren, de omliggende afdelingen hanteren een contributie tussen € 25,– en € 29,–.
Een verhoging van de contributie lijkt onvermijdelijk. Het bestuur stelt voor om per 1-1-2025 de contributie in een keer te verhogen naar € 25,–. Er zijn geen vragen of opmerkingen uit de zaal en met een ruime meerderheid wordt besloten tot verhoging van de contributie tot € 25,– per jaar.

Vanuit de vergadering zijn er geen aanvullende agendapunten of mededelingen.

1. Bestuursverkiezing

Aftredend en niet herkiesbaar zijn Antoon van Lanen en Jan van Stiphout. Het bestuur heeft twee kandidaten bereid gevonden om de openvallende functies te willen opvullen: Ruud Cuppers en Frans Scheepers. Zij hebben zich in de Nieuwsbrief van maart 2024 voorgesteld.

Toos van de Wetering en Jan Leenders zijn aftredend en herkiesbaar. Omdat er niet meer kandidaten zijn dan vacante functies worden de vier kandidaten bij acclamatie gekozen respectievelijk herkozen. Ine vraagt de leden om het bestuur te laten weten als iemand tot het bestuur wil toetreden of als zij iemand kennen die interesse heeft om bestuurslid te worden of samen (nieuwe) activiteiten te organiseren.

De voorzitter bedankt Jan en Antoon voor hun grote inzet. Zij zijn jarenlang heel actief geweest binnen de KBO vereniging, niet alleen als bestuurder maar ook als organisator van diverse activiteiten. Jan heeft daarvoor al eerder de zilveren KBO-speld ontvangen en de voorzitter heeft tijdens deze ledenvergadering de KBO-speld met oorkonde aan Antoon uitgereikt.

Antoon neemt het woord en bedankt de leden voor het in hem gestelde vertrouwen. Hij heeft tien jaar in het bestuur gezeten en dit met veel plezier gedaan.

1. Rondvraag en sluiting ledenvergadering

Van de rondvraag wordt geen gebruik gemaakt.

Met dank aan allen voor de aanwezigheid en aandacht sluit de voorzitter de vergadering om 14.45 uur.

Voorzitter                                                                                      Secretaris

Ine van Vugt-van Moorsel                                                           José van de Wijdeven-van de Ven