Alv 20 maart 2024: Sociaal jaarverslag 2023

2023 was een goed jaar. We hadden elke maand goede afwisselende activiteiten met o.a. muziek, lezingen, ontmoeting op zondag. We hadden de wekelijkse en maandelijkse activiteiten zoals o.a. jeu de boules, wandelen, fietsen, biljarten, schaken, koersbal, kienen, kaarten, creatief handwerken, gespreksgroep, Walking Sports.
Fietsen is een gezonde buitenactiviteit. We fietsen elke week van de maanden mei t/m oktober. We gebruiken daarbij gele hesjes met op de achterkant: “Op pad met de KBO.”
De handwerkclub
maakte weer mooie en leuke producten die tijdens de kerstviering werden verkocht. Ook de zelfgemaakte kaarten kunnen het hele jaar gekocht worden.
Bij het koor: “Vrolijk zingen wij” droeg Piet Pittens zijn functie als voorzitter over aan de dirigente Henriëtte van Amstel met instemming van het hele koor. Piet Pittens heeft als waardering voor zijn inzet voor KBO Erp-Keldonk-Boerdonk (o.a. als bestuurslid, vice-voorzitter, voorzitter seniorenkoor, bestuur Biona) op
1 juli de zilveren KBO-speld uitgereikt gekregen. Piet was heel dankbaar voor dit mooie gebaar. Helaas is hij ons op 11 maart ontvallen.
Nieuwe leden zijn bij het koor altijd van harte welkom. E
ind december waren er 27 leden.
Wat de activiteit “Walking sports” betreft: na een proefperiode in 2022 zijn we in januari 2023 officieel gestart met 35 deelnemers en in december hadden we ruim 40 deelnemers.
In mei
2023 vierden we ons 60-jarig jubileum met een mooie eucharistieviering en nog als voorganger Pastoor Rombauts. Na de koffie met een petit fourtje werden we verrast met een heerlijk koud en warm buffet, waarna de avond werd opgeluisterd door het theatergezelschap Sijbers en Zo. Alle leden werden de dagen daarna verblijd met een gastendoekje als aandenken aan dit jubileum.

Ook was er minder goed nieuws in 2023. Op 21 oktober ontvingen we het droevige bericht dat ons erelid en geestelijk adviseur pastoor Rombauts was overleden, nadat hij een paar maanden verzorgd was geweest in de hospice in Wijbosch. (In juni vierde hij nog zijn 60-jarig priesterjubileum)
Op een waardige wijze is er afscheid genomen van onze Pastoor tijdens de afscheidsdienst in onze parochiekerk en begrafenis op ons Erps kerkhof.
Als KBO hebben we Pastoor Rombauts herdacht tijdens de eucharistieviering voor de overleden leden van 2022/2023 en tijdens de kerstviering met het opsteken van de KBO kaars en een minuut stilte.
Onze voorzitter Ine van Vugt schreef een mooi herdenkingsstukje in
onze maandelijkse nieuwsbrief en in de Erpse Krant.

Leden
Per 31 -12-2023 hadden we 717 leden.
In 2023 hebben zich
53 nieuwe leden aangemeld.
43 leden zijn uitgeschreven waarvan 29 leden overleden en 14 melden zich om allerlei andere redenen af, meestal verhuizing.
Er werden in 2023
16 leden 90 jaar en 2 leden 95 jaar.

Voor de overleden leden van Erp, Keldonk en Boerdonk werd 19 november 2023 een eucharistieviering gehouden in de St. Servatiuskerk in Erp met muziek en zang van ons seniorenkoor.
Na afloop werden de familieleden uitgenodigd voor een kopje koffie bij café van Haandel, wat erg op prijs werd gesteld.
Bij het overlijden van een lid wordt aan de familie een condoleancekaart gestuurd.

Leden die in 2023 90 of 95 jaar zijn geworden, werden bezocht door leden van de werkgroep Lief en leed en met kerst kregen alle 90 en 90 plussers en bewoners van het hoofdgebouw van Simeonshof een bezoekje.
Ook wordt er door deze werkgroep een bezoek gebracht aan zieke leden, voor zover het bestuur bekend.
Als we weten dat leden hun 50 -60-70 jaar huwelijksjubileum hebben krijgen ze een kaartje toegestuurd.

Wij verwelkomen graag nieuwe leden. Dit jaar hebben we veel nieuwe leden uit Keldonk mogen verwelkomen.
Naar aanleiding van o.a. de activiteit: “walking sports” hebben zich ook nieuwe leden aangemeld.
Ook jongere leden zijn van harte welkom. We proberen ook voor hen leuke activiteiten te organiseren.
Hebt u suggesties voor activiteiten, laat het ons dan weten. Dit mag zijn op het gebied van cultuur, muziek, informatief, creatief enz.
Het is voor ons fijn om te weten wat jullie als leden interesseert.
Activiteiten:
Elke maand wordt er door onze evenementenwerkgroep een activiteit georganiseerd. In de nieuwsbrief, die per maand verschijnt worden deze verschillende activiteiten aangekondigd met vermelding hoe u zich kunt opgeven.
In de daaropvolgende nieuwsbrief wordt vaak
verslag gedaan over de activiteit die geweest is.
Kijkt u ook regelmatig op de website van onze KBO voor
berichten en foto’s van de activiteiten.

– 25 januari: digitalisering van de zorg door Remedica, met 47 deelnemers. Een boeiende lezing.
– 16 februari: eten bij “De Chinese Muur”. De opkomst was verrassend groot: een kleine 100 personen. Het was echt een ontmoetingsbijeenkomst met gezellige gesprekken en een zeer goed verzorgd buffet. Voor herhaling vatbaar.
– 7 maart: jaarlijkse bijeenkomst voor nieuwe leden. Goed bezocht met een korte toelichting over onze vereniging en een woordje van Wim van Asseldonk over de vrijwillige ouderadviseur en belasting invulhulp en wat die voor de leden kunnen betekenen.
23 maart: lezing Benu apotheek Erp. Een zeer leerzame middag met niet alleen uitleg over wisseling van medicijnen maar ook een interessante lezing over gezonde voeding en gezond leven.
29 maart: schilderworkshop door Diana Manders en Wilma Gosselink, met als resultaat mooie schilderijen.
12 april: een goede jaarvergadering met na het officiële gedeelte muziek van een driemansformatie: “Waizennutmar.” ( 160 leden)
24 april: muzikaal bewegen voor het brein.
27 april ontvingen 4 leden van onze vereniging een koninklijke onderscheiding.
(namen erbij ja…….
1 mei: jaarlijkse bedevaart naar Handel.
3 mei: musical Aïda in samenwerking met KBO Uden.
11 mei: 60-jarig jubileum. Al zoveel jaren een actieve vereniging: dat mocht gevierd worden. En dat hebben we gedaan. Ook met een mooi stukje in de nieuwsbrief: 60 jaar actief.
28 mei: jammer genoeg is de rondleiding bij 7thSunday niet doorgegaan. In 2024 een nieuwe poging.
17 juni: bezoek aan Van den Elzen Plants: met een boven verwachting aantal deelnemers (ongeveer 90): gelukkig was er genoeg koffie met gebak. Een zeer interessante en humorvolle lezing door Maurice Deben, lid van de directie.
12 juli: een leerzame lezing over babbeltrucs, internetfraude met medewerking van gemeente en politieagent Femke Slaats, die ons wijzer maakten over hoe we alert kunnen zijn.
1 augustus: een gezellige ontspannen middag bij Van Haandel met een aantal spelen en als afsluiting een heerlijk diner. ( 100 deelnemers)
24 augustus: Fietstocht naar Sint Jan in ‘s-Hertogenbosch. Voor de 6
de keer met 37 deelnemers met én op de heenweg en terugweg een koffiestop.
2 september: jaarlijkse dagreis naar de wereldhavendagen in Rotterdam. Met 99 personen en 2 bussen. Vanaf de boot werd het vergezicht op van het havengebied bekeken en ondertussen kon er genoten worden van een heerlijk warm- en koud brunchbuffet, lekker dessert en live muziek.
3 -7 september: 5 daagse excursiereis naar Loppersum
21 september : vrijwilligersavond met medewerking van de Keldonkse Sandy Rombout die de vele vrijwilligers vermaakte met zang en toelichting. Ze kreeg zelfs de mensen zover dat ze in polonaise door de zaal gingen.
2 oktober: internationale dag van de ouderen voor alle 50-plussers van de voormalige gemeente Veghel met zanger Léon Bots uit Liessel.
11 oktober: lezing over energiearmoede, in samenwerking met Ons Welzijn
17 oktober: lezing door Martien van Duijnhoven: “Met zin en moed ouder worden” voor alle 50-plussers van Erp, Keldonk en Boerdonk.
13 november: Lezing: Alzheimer is om te lachen door Wilma van de Laar. Een mooie lezing waar na afloop nog over nagepraat werd.
22 november: Teamspel, aangeboden door de uitjesbazen. Welk team heeft het eerste de code gekraakt? Er werd volop gepuzzeld en uiteindelijk was er een winnend team die wist wie de boosdoener was.
13 december: kerstviering die gefinancierd kon worden door de opbrengst van de Rabo ClubSupport. Met medewerking van Gerard van Kol uit Liessel.

Bestuur
In 2023 vergaderde het bestuur elke eerste dinsdag van de maand , behalve in augustus, in ontmoetingscentrum Ter Aa.
Ook hebben we in september een extra bijeenkomst gehad, waarbij we met elkaar in gesprek gingen over het reilen en zeilen van KBO Erp-Keldonk-Boerdonk. Wat gaat goed binnen onze vereniging, waar kunnen we nog aandacht aan besteden en wat pakken we op om mee aan de slag te gaan.

Één keer in het jaar heeft het bestuur overleg met de voa’s en belastinghulpen over hun bevindingen van het afgelopen jaar.
Ook hebben we nog KBO helpt, waar je terecht kunt met vragen bijvoorbeeld als je de contributie wilt terugvragen bij een zorgverzekeraar of mee wilt doen met Rabo ClubSupport. Telefoonnummers zijn te vinden in de nieuwsbrief en op de website.
Ook hebben we één keer in het jaar overleg met de zorgbemiddelaars van Simeonshof, over de nieuwste ontwikkelingen. Bij dit overleg zijn ook de voa’s en belastinghulpen aanwezig.
Enkele bestuursleden hebben regelmatig contact met andere instanties, zoals met de KBO-Kring Meierijstad, waar Ine voorzitter van is, regionaal beraad, met Platform Welzijn, met KBO-Brabant, dorpsraad, seniorenraad en gemeente en met de werkgroep van het Omnipark.

Als bestuur willen wij in 2024 extra aandacht besteden aan het thema: ontmoeten. Dit kan natuurlijk op velerlei gebied: denk aan ontmoeten op zondag, de maandelijkse gespreksgroep, het promoten van jeu de boules, samen zijn bij allerlei activiteiten en evenementen.
Afsluiting: ons motto dit jaar is “ontmoeten, samen en actief”.